netizens :)

TIPS NAK CARI KERJA

Assalamualaikum w.b.r

Hai rindu nak membebel dekat blog kesayangan . Ohhhman i reallllllllllllllllllllllly reallyyyyyyyyyyy need my lappy. How sad i am . Takpelah curik masa kat office sekejap okay . Hari ni teringin nak bercerita pasal job . Hmm . Kenapa nak cerita perihal job ? Meh meh baca sampai bawah ye .

Ha . Orang selalu cakap kalau kita nak buat sesuatu mesti kena mula dari hati . Benda kita tak suka pon lama-lama kalau kita syik hadap and then mula datang ikhlas dalam hati . Betul betul nawaitu kena betul . Kalau kau niat nak pergi kerja sebab DUIT , totally kau akan cepat give up dengan surrounding dia .

Aku cakap macam ni sebab aku sendiri dah banyak kali lalui. First job after graduate mestilah nak cari ekrja yang ikut kemahiran kita, apa kita belajar right ? But orang cakap hidup tak semudah yang kita sangka. Alhamdulillah keluar je study tu aku kerja part time sekejap kat SDS Bakery . Kenapa kerja part time ? Sebab aku tak suka duduk rumah buang masa melepek macam tu je kekeke.

Hmm. Sementara tunggu jawapan lepas apply jobstreet aku kenal perangai orang kat SDS Bakery ni . Eh sangat sangat membantu . Boleh build up my self confidence. Serious talk . Kau jadi cashier takka nnak masam muka ? Ye dok ? mesti kena entertain customer . Senyum sampai telinga . Kat SDS jugak aku belajar macam mana nak handle kawan-kawan yang lagi tua and muda . Dekat situ various umur tau . Hehe.

Finally , Jun 2013 aku dipanggil masuk ke Koh Meng . Okay . First job lepas kau graduated pergh , aku relax lagi sebab company ni bos dia pon cool je .Em nama dia Miss Lee. Aku bercampur dengan orang yang lagi berusia dari aku. Ahh kat situ aku lah paling muda . Ok layan~~~
Dekat company ni ada anak bos sekali, aiseyyman aku lupa pula namanya siapa . Akak tu semua tak masuk tapi aku je boleh . Hahaha . Pelik kan . 

Masa kerja kat sini aku memang ler happy . Bos tak kacau sangat . Nak solat pon boleh . Rehat kat dalam office jela . So far okay banyak benda juga aku belajar . Stay kat sini 3 bulan je . After that aku tender resignation sebab jauh dari rumah . Memang best masuk kol 9am, tapi leceh sikit sebab nak kena pergi kerja awal. Masa ni takde lesen kereta, so aku kena naik bas la .

Okay jump to second job . Yang ni suggestion dari ayah . Hahaha . Dia yang tengok kat paper Metro kalau tak silap. Dia suruh try walk-in . Okay anaknya yang dengar cakap ni pon lincah jelah pergi . Alhamdulillah terus call masa aku masa kat Koh Meng tu . 2 mingu bagi notis aku start la kat Hirash ni . Alhamdulillah bila apply je senang je aku dapat . Maybe sebab niatnya baik . Kekekeke . 

Masuk bekerja kat second job masa September 2013 . Ni accounting firm sama macam apa aku study kat poly dulu . Same as masa aku intern also . Dekat je area BBU . Ha kerja sini best jugak sebab gaji tak mati even basic bagi kecik . Boleh OT la . Tahu tak OT tu apa ?? Overtime . Ha waktu kerja 8.00am-5.30pm . Eh yeke bantai je , Lupa daaaa. Hehehe

Dekat sini belajar buat fullset account . Aku ada la buat certain account for Berhad, & Sdn Bhd . ada jugak join meeting . Belajar lah nature accounting yang betul . Pergi audit barang . Eh memang enjoy la . Bertahan dekat sini selama 6 bulan . Aku resign atas sebab hahahahaha . Biasalah melayu tak suka tengok melayu senang . Ok tett . Aku dah maafkan segala-galanya . 

And tadaaaaaaaaa, now aku stay kat current company iaitu job aku yang ketiga . Alhamdulillah ni pon first interview terus dapat . Pilihan ayah jugak. Kehkeh nak dijadikan cerita dah hampir nak masuk 3 tahun lah kat sini April 2017 ye . Aku ada try usyar tempat lain . Tapi bak kata orang kalau takde restu memang tak akan dapat . Hahahahaha. 

Jadi kamu semua dapatkanlah keredhaan ibu bapa kalau nak apply mana-mana kerja . Jalan korang lagi mudah actually . And im not sure why im still right here lololo. Senior aku semua dah lari tahu tak hahaha . I couldnt explain more . 

Nota kaki : Just love and love to do your job . So anyeonggg !
Orang sebelah dah menjeling je ni kehkeh . 

tq sudi singgah. LIKE kalau suka, kalau tak suka diam je :)

0 budak mengomel:

 

copyright@athira wahid